Nieuws
Biografie
Discografie
Contact
Foto's
Links

Biografie

De eerste schreden

Mijn muzikale verlangen begint al erg jong en wel als klein kind op de lagere school. Toen ik wat ouder werd zat ik altijd mee te drummen en zong ik mee met de artiesten uit die tijd (jaren zestig). Op 12 jarige leeftijd werd ik toegelaten in een schoolorkest en ging ik de trombone bespelen. Ik kreeg van niemand minder dan Henk van Lijnschoten (de grote man uit de Marinierskapel) de eerste aanwijzingen. Hij was ook de man die mij vertelde dat de trombone een geschikt instrument voor mij zou zijn. Hij deed voor hoe je het instrument optimaal kon benutten en liet daarbij ruimte voor vragen. Op deze wijze werd je spelenderwijs vertrouwd met iets dat je daarvoor niet kende. De eerste serieuze muzikale schreden waren hiermee gezet en wel in de harmoniemuziek.
[Naar boven]

De puberjaren

Tijdens mijn puberjaren was ik vervend Rolling Stones fan en kende ik het gehele repertoire uit mijn hoofd. Er waren toen meer bands en artiesten waar ik positief tegenover stond, maar The Stones waren toch het summum van goeie muziek voor mij. Ik heb ook in die tijd (inmiddels 18 jaar geworden) een concert van de Stones bezocht in het Ahoy sportpaleis te Rotterdam. Dat maakte een dermate indruk op mij dat ik nooit zal vergeten. Ik had toen, muzikaal gezien, een wat passievere periode, maar luisterde daarentegen wel veel naar muziek.
[Naar boven]

Drummer

Vervolgens ben ik zelfstandig over gestapt op het slagwerk en heb toen een drumstel aangeschaft. Ik had in mijn jonge jaren zoveel zitten oefenen met de breinaalden van mijn moeder (ja,ja, ik sloeg ook wel eens een bord kapot met mijn vork en mes) dat ik het drummen als vanzelf ontwikkelde. Het voetenwerk was even wennen, maar binnen de kortste keren onder de knie. Ik speelde vervolgens bij diverse bandjes en was begeleider van enkele jeugdkoren. Met ??n van deze koren (Cryeco uit Krimpen a.d. IJssel ) heb ik nog een LP mogen maken. Een ervaring die best wel indruk op me maakte. De platenmaatschappij was Mirasound en de LP stond vol met Christelijke jongerenmuziek.
[Naar boven]

Serieus klassiek

Inmiddels in het maatschappelijk leven terechtgekomen bij de politie Rotterdam, werd ik lid van de harmonievereniging Hermandad, waar ik met veel plezier 7 jaar de bes bas heb bespeeld. Ieder jaar waren er twee hoogtepunten, namelijk het voorjaarsconcert in een uitverkochte Doelen en het najaarsconcert in het Zuidpleintheater. Ik heb met de Hermandad veel concerten en concoursen meegemaakt en met grote namen uit de muziek mogen samenwerken. Mijn liefde voor klassieke muziek is vooral in die periode ontstaan. Ik ging me toen ook verdiepen in diverse klassieke stijlen en probeerde zoveel mogelijk hierover te lezen. Ik liep allerlei boekenwinkels, markten en beurzen af om iets van mijn gading te vinden. Ik kocht ook diverse klassieke platen en begon me te interesseren voor het lied en de opera.
[Naar boven]

Zanglessen

Toen ik later in Zwijndrecht ging wonen werd ik lid van het IKZ (een gemengd koor uit Zwijndrecht). Als dirigent stond daarvoor de bekende bas-bariton en zangpedagoog Paul Bindels. Hij gaf mij aan dat ik zanglessen moest gaan nemen. Voor mij was dat weer een hele andere dimensie en nieuwsgierig als ik was ben ik erin gestapt. Je kon in die tijd het A, B en C diploma halen, om vervolgens het conservatorium te doen. Dat laatste heb ik nooit gedaan.

Van Paul heb ik groot en baritonaal leren zingen. Bij hem heb ik het A en B diploma gehaald. In die tijd deed ik ook mee aan diverse concerten en heb ik twee jeugdopera’s gezongen. In één daarvan (The Little Sweep van Benjamin Britten) zong ik de hoofdrol.

Ook heb ik diverse concerten met het Drechtsteden harpensemble o.l.v. de beroemde Nancy Stam gedaan en werd ik gevraagd voor allerlei optredens. Daarnaast was ik lid van het vocaal ensemble ‘Cantus ex Corde’ uit Hendrik Ido Ambacht, o.l.v. Paul Bindels. Hierna heb ik het C-diploma nog gehaald bij Mariëtte Bastiaansen. Van haar heb ik lichter en voor in de mond leren zingen, klein en gevoelig dus. Weer een iets andere stijl van zingen, maar zeker zo interessant. Ik ben dan ook erg blij dat ik deze twee uiterste technieken heb mogen leren.
[Naar boven]

Quitnix (the band)

Na ongeveer zo’n 17 jaar niet meer te hebben gedrumd voelde ik de drang naar het slagwerk weer en heb ik de drumstokken weer ter hand genomen. Ik werd de vaste drummer van de formatie ‘Queetnix’ uit Papendrecht. Een leuke tijd met veel en harde muziek. Ontspanning en leut vierde daar hoogtij. Een hele andere vorm van muziek maken, maar daarom niet minder interessant. Zeker als je bedenkt dat het klassieke genre er soms wat stijfjes aan toe kan gaan. Er waren situaties dat ik de ene avond een aria uit Die Zauberfl?te of een cantate van Bach aan het zingen was tijdens een klassiek concert en de andere avond met de boys van de band een optreden had tijdens een groot feest. We gingen door tot in de late uurtjes en speelden dan rock, blues, top 40 muziek en allerlei andere genres. Verder, omdat ik ook christen ben en regelmatig tijdens kerkdiensten zing, kwam het ook nog voor dat ik dan op zondagmorgen weer in een kerk acte de presence moest geven. Een mooie tijd met diverse muziekstijlen.
[Naar boven]

CD 'The other site'

De CD ‘The Other Side’ stamt uit 1997 en werd samen met Arjan Dekkers gemaakt.
Zie voor een volledig verhaal de discografie van de CD.
[Naar boven]

Het kleine lied

Hierna heb ik tijdens verschillende (grote) concerten in diverse zalen (Doelen, Zuidplein, Kunstmin en sporthallen) mogen zingen en liefde gekregen voor het kleine (theater)lied. Naast het grote baritonale zingen kwam ineens een stukje gevoel voor kleine liedjes in de sfeer van Herman van Veen en Rob de Nijs. Ik heb dat verder uitgediept en ben zelf liedjes gaan schrijven. Arjan Dekkers heeft ook diverse mooie liedjes voor mij geschreven die ik ben gaan zingen.
[Naar boven]

Theatershow in ‘De Uitstek’ te Zwijndrecht

Door een gezamenlijke kennis (John) werden Louise Runtu en ik met elkaar in contact gebracht. Zij bleek een ervaren entertainer/zangeres te zijn en toerde door het land met diverse theaterachtige dingen. Het idee werd toen geboren om in het theater ‘De Uitstek’ een avondvullend liedjesprogramma, onder de noemer 2MUSIC, te gaan presenteren. In vrij korte tijd werd een gelikt programma in elkaar gezet en werden wij door diverse mensen ondersteund. Sowieso de sponsor (Nedstaal) van het geheel maakte het mogelijk om een mooi programma met licht, geluid, ballet, backing vocals en band te presenteren, onder de bezielende leiding van regisseur Tom. Het gevolg was een geslaagd optreden voor een uitverkochte zaal. De enige dissonant was het feit dat mijn microfoon een verkeerd uitgangssignaal had waardoor ik de gehele avond op ongeveer halve kracht heb moeten zingen. Zodra ik harder ging zingen vervormde het geluid. Ik was daar toen erg boos over omdat ik me niet voor 100% kon geven en het mijn samenspel met anderen be?nvloedde. Ik kon het echter op dat moment niet veranderen want ‘the show must go on’. Het publiek heeft er gelukkig weinig van gemerkt en een geweldige show gepresenteerd gekregen. Alleen mijn zus zei na afloop, waarom zong je zo voorzichtig? Het geheel was gelukkig afwisselend en muzikaal voor het publiek erg aantrekkelijk. Ik schuif het slagen van de avond maar op het conto van Louise en de rest van de crue. Het was wel een leerzame ervaring. Ik vind mijzelf geen entertainer, maar vond het wel leuk om af en toe in de huid van een ander te kruipen. Javert uit Les Miserables en de geest uit de fles uit Alladin bijvoorbeeld. In de show deed ik verder allerlei stijlen muziek, ook uit the Phantom of the opera en diverse kleine gevoelige liedjes. Vooral dat laatste is me gaan interesseren.
[Naar boven]

Aanzet 2e CD

In mei 2003 werd ik gevraagd te soleren in een concert dat werd georganiseerd door de Stichting Helpende Politiehanden (SHPH). Daaraan werkte mee het Politiemannenkoor ZHZ, het politievrouwenkoor ZHZ (the blue voices), het brandweermannenkoor ZHZ, Arjan Dekkers op de piano en ik. We hebben daar toen gezongen voor een zogenaamde laparoscoop voor een plaatselijke arts in een klein en arm dorpje in Roemenie. De avond was een muzikale happening waar de Roemeense arts bij aanwezig was. Een fijn moment toen aan haar een cheque kon worden overhandigd en de avond afgesloten werd met een soort band-aid lied waar iedereen aan mee deed. Tijdens die avond verkocht ik diverse CD’s (The other site) en werd het idee geboren om een nieuwe CD op te gaan nemen, speciaal voor dit doel. Arjan Dekkers had voor mij het gevoelige liedje ‘Het Zegt Zoveel’ geschreven dat ik tijdens dit concert voor het eerst ten gehore bracht. Het was tijdens het lied zo stil dat het bijna indrukwekkend was. Op dat moment wist ik dat dit het genre was waar ik mee verder moest gaan. Arjan is hierop hard gaan nadenken en heeft samen met mij het plan ontwikkeld om te komen tot een tweede CD.
[Naar boven]

CD ‘Gevoelens’

De CD 'Gevoelens' stamt uit 2004 en werd samen met Arjan Dekkers gemaakt.
Zie voor een volledig verhaal de discografie van de CD.
[Naar boven]

Pure Light

Om mijn muzikaal CV te completeren kan ik er niet om heen om ook even de vocalgroup te noemen waar ik thans in zing.
Het betreft hier de groep [Pure Light], bestaande uit Marleen Vos, Monique Pol, Corrie van de Berg, René Kolsters, Jos Cirkel en ik.
Wij zingen gospels en ander geestelijk repertoire in samenzang, samenspel en solo, en treden op in kerkdiensten, concerten en waar we ook gevraagd worden.
[Naar boven]

De toekomst

Zelf ben ik bereid op allerlei muzikale gebeurtenissen mijn bijdrage te leveren, of het nu klassiek, populair of anders moet zijn. Als u het reactieformulier invult dan hoort u van mij!
[Naar boven]